Indikátor povolení matic Checktorque 33 mm, Redats 04-02-16
Kód: 04-02-16Detailní popis produktu
Indikátor povolení matic Checktorque 33 mm, Redats 04-02-16
CHECKTORQUE nástavce – kontrolní indikátory uvolněných matic kol
Levný a jednoduchý způsob, jak zvýšit bezpečnost silniční dopravy.
Kontrolní nástavce CHECKTORQUE doplňují systém checkpoint a slouží k označení matic, u kterých byly dříve zjištěny cyklicky se opakující uvolnění. Umožňují snadno odlišit matice, které vyžadují zvláštní pozornost a případnou výměnu. Jasná červená barva okamžitě upoutá pozornost a usnadňuje nalezení vadných spojení.
Jak to funguje? Montáž je obdobná jako u indikátorů Checkpoint. Po dotažení uvolněné matice na správný moment nasadíme nástavec tak, aby šipka směřovala centrálně k sousednímu indikátoru.
Další výhody používání Checktorque: Nástavce mohou signalizovat různé závady na brzdách, ložiskách nebo nábojích, které způsobují vysoké teploty koncentrované ve středu kola. Teplo se přenáší na upevňovací šrouby a matice, což způsobuje ohýbání konců indikátoru, což je snadno pozorovatelné a umožňuje včasnou reakci a prevenci dalších poškození. Tento efekt je dosažen použitím speciální směsi polymerů, které reagují na vysoké teploty.
Proč právě Checktorque? Indikátory Checktorque nejsou vyrobeny z běžného plastu. Jde o kompozitní směs, která zajišťuje vysokou pevnost a odolnost proti různým povětrnostním podmínkám bez ztráty pružnosti. Díky tomu nástavce Checktorque umožňují:
- Snadnou montáž na matici, s jistotou, že se během jízdy samy neuvolní ani nespadnou.
- Opakované použití bez obav o ohnutí, uvolnění nebo prasknutí materiálu.
Co způsobuje uvolňování matic / šroubů? Mezi nejčastější příčiny patří:
- Příliš slabé utažení, tedy použití příliš malého momentu.
- Přetažení šroubů, tedy utažení příliš velkou silou, tzv. "na doraz". (Populární metoda mezi některými řidiči a servismany ve skutečnosti snižuje přítlak, protože natahuje matici nebo závit nad jejich jmenovitou pevnost, zejména pokud se tato činnost opakuje.)
- Prudké změny teplot, které působí oběma směry. (Například montáž kol proběhla v teplé dílně a poté vozidlo vyjelo na parkoviště v mrazivý den, nebo byla v noci mrazivá teplota a během dne výrazně vyšší. Kvůli "smrštění" nebo "roztažení" materiálu je přítlačná síla ztracena.)
- Poškozené, opotřebované nebo znečištěné závity, případně zkřivené montážní otvory. (Rez, špína, písek nebo kovové třísky. Jakékoli nečistoty, které se dostanou na závit, nebo mezi matici a kolo, způsobují nepřesnosti při měření utahovacího momentu, protože část této síly jde na překonání tření, a ne na skutečný přítlak matice.)
Jak může jedna uvolněná matice způsobit odpadnutí kola? Jedna uvolněná šroub způsobuje domino efekt. Všechny vertikální, odstředivé a boční síly, vibrace a otřesy jsou v tomto okamžiku rozloženy nerovnoměrně na zbývající šrouby, zejména na sousední, které se nyní uvolňují při mnohem nižších přetíženích. Stačí několik uvolněných matic, aby došlo k ohnutí nebo prasknutí šroubů a následnému posunutí kola vůči náboji. Od tohoto okamžiku stačí málo, aby boční síly způsobily únavu materiálu šroubů a matic, což vede k náhlému odpojení kola.
Mě se to netýká... I když v České republice ještě nebyly provedeny podrobné statistiky nehod těžkých vozidel způsobených odpadnutím kol, v Americe jsou takové studie běžné a ukazují, že týdně dochází k 40-60 nekontrolovaným odpojením kol, z nichž 20 způsobuje vážné nehody, a 50 % těchto případů je způsobeno právě uvolněnými maticemi. Tato data jasně ukazují, že nedostatečná systematická kontrola utažení kol představuje reálné nebezpečí na silnicích.
Technické parametry:
- Značka: REDATS
- Symbol: 04-02-16
- Typ: Checktorque
- Velikost: 33 mm
- Materiál: Kompozit
Doplňkové parametry
Kategorie: | Indikátory povolení matic |
---|---|
Hmotnost: | 0.02 kg |
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.